Al het werk aan je site en het posten van items via social media hebben eigenlijk maar één doel: meer verkeer naar jouw website, zodat er hopelijk meer business gegenereerd wordt.
Het is dus belangrijk om te controleren of al die inspanningen ook echt vruchten afwerpen. Dat kan je o.a. doen door te meten hoeveel bezoekers op je website komen en via welke kanalen zij binnenkomen. Google Analytics is daar een goede tool voor, die eenvoudig te implementeren is en waarmee je veel en gedetailleerde informatie kan verzamelen. Op internet is voldoende informatie over Google Analytics te vinden en het loont zeker de moeite om daar eens in te duiken.
Maar Analytics is niet de enige bron, de bekende CMS-en hebben ook allemaal een interne teller die bijhouden hoe vaak een pagina is opgeroepen. Alleen zegt dat niet zo veel over wat de bezoekers hebben gedaan en hoe ze op die pagina terecht zijn gekomen.
Wat natuurlijk ook echt interessant is zijn de gegevens van die bezoeker. Dus welk bedrijf of persoon bezoekt de website en welke pagina’s werden er bezocht? Dat is voor een groot deel wel te achterhalen, maar het is wel hogere webkunde. In principe is veel informatie van de bezoeker op legale wijze te achterhalen, maar dan moet je wat dieper duiken in de wijze waarop webservers loggegevens opslaan.
Maar het idee is wel aantrekkelijk: je ziet een bepaald bedrijf veel interesse tonen in een artikel van jouw website. Dan zorg je er natuurlijk meteen voor dat je in contact komt met dat bedrijf en ze voorziet van nog meer informatie.
Joop Mullemeister is sinds 2000 gespecialiseerd in database conversies voor huisarts- en fysiotherapiepraktijken en schrijft zo nu en dan een kort stukje over wat hij op dat moment belangrijk vindt. Wil je reageren? Stuur dan een mailtje.