Fout 1 die gemaakt wordt bij het lanceren van een nieuwe website: denken dat je dan het werk hebt gedaan en achterover kan leunen en toezien dat de bezoekers binnenstromen.
Je kan wel zeggen dat je dan pas op de helft bent. De site moet bijgehouden gaan worden en je moet er voor zorgen dat de website ook gevonden wordt door Google (en andere zoekmachines). Dat houdt in dat je voor iedere pagina een pakkende titel moet aanmaken en de metatags moet invullen c.q. aanpassen.
Het bijhouden spreekt voor zich: zorg er voor dat informatie actueel is en blijft en dat de nodige updates geladen worden. Verwijder oude content als die niet meer van belang is. En zorg er voor dat verwijzingen naar andere content en ander sites nog werken. Je kan hiervoor ook een handig tooltje gebruiken: Xenu's Link Sleuth; daarmee controleer je meteen ook alle links (intern en extern) van je website. Zie ook 'onderhoud van uw site'.
Het finetunen van de webpagina's kost de nodige aandacht en zal meestal handwerk zijn. In de metatags moet je in het kort aangeven waar de pagina over gaat en dat kan je vaak niet overlaten aan een stukje software. Ook het bepalen van een pakkende paginatitel is mensenwerk, en is belangrijk omdat Google deze titel gebruikt in de weergave van de zoekresultaten. Zet daarom eerst waar het om gaat en dan pas de naam van de website, of bedrijfsnaam.