U heeft besloten dat er een website moet komen, of dat uw site opgewaardeerd moet worden. Voordat u verder gaat, richt u zich eerst op wat het doel van uw site is.
De reden hiervoor is dat u vooraf één of enkele doelen bepaalt, zodat u zich bij het ontwerp en inrichten van de site hierop kunt richten. Bega niet de fout om van uw site een kerstboom te maken door allerlei functies en informatie toe te voegen. De website die u gaat lanceren moet nl. passen in uw plan. En de website is niet bedoeld voor uzelf, maar voor uw (toekomstige) klanten of relaties. Ik neem hier gemakshalve maar even aan dat u een webiste voor een bedrijf of organisatie wil lanceren.
Het eerste doel is hier al meteen benoemd: een site die zich richt op uw doelgroep. Houd dat altijd in gedachte; de site wordt door deze mensen ge- en bezocht en moet dus aansluiten bij de behoefte en kennis van deze groep. Wat zoeken zij? Hoe vertel ik het, zodat het goed begrepen wordt? Hoe moet het er uitzien?
Als u de doelen voor uzelf goed omschreven hebt, weet u vrij snel welke informatie en functies aan de site toegevoegd moeten gaan worden. En belangrijker: welke informatie niet. Dat scheelt weer werk en tijd.
Nog wel een advies: beperk uzelf bij het benoemen van de doelen. Het is makkelijk om van alles te gaan verzinnen, maar dat komt de overzichtelijkheid niet ten goede. De kans is groot dat uw doelgroep ook het overzicht kwijt raakt en dan afhaakt. Zodra het voor uw bezoeker duidelijk is wat u doet, of aanbiedt, is het maken van de keuze voor hem ook snel gemaakt. Sluit het aan bij zijn behoeftes, dan gaat hij verder. Zo niet, of de bezoeker vindt niet zo snel wat hij zoekt, dan klikt hij uw site net zo makkelijk weer weg.