Elke keer als er een nieuw blogartikel geschreven moet worden is de eerste vraag: waarover? Welk onderwerp is interessant voor de lezer en kan je er in een kort stukje iets nuttigs over schrijven?
Als jij ook af en toe wat blogt zal deze vraag wellicht bekend voorkomen. En het vervelende is dat er niets in je opkomt op het moment dat je vindt dat er iets geschreven moet worden. Bij mij helpt het om even iets anders te gaan doen (bijv. de hond uitlaten), zodat je los bent van het werk. En dan kan het zo zijn dat er meer dan één onderwerp bij je opkomt. Ik probeer daar dan profijt van te hebben door meteen door te gaan met schrijven van een volgend stukje, zodat ik wat artikelen “op voorraad” heb. Het wil niet zeggen dat ik het artikel ook altijd gebruik; soms wordt het stuk bij een tweede keer doorlezen niet goed bevonden. Dat kan bij een reeds gepubliceerd stukje niet: je kan het dan niet meer terugtrekken.
Je leert ook wat de lezers interesseert door te kijken naar het aantal views van een artikel. Sommige onderwerpen trekken meer views dan andere en interesseert kennelijk meer lezers. Dat hoeft niet altijd te liggen aan het artikel; het kan ook het gevolg zijn van een scala aan andere elementen, bijv. de titel, het tijdstip, het weer...
Voor het schrijven gebruik ik bij voorkeur Google Docs, omdat ik die tekstverwerker altijd bij mij heb (PC, Chromebook, of telefoon). En het werkt fijner om in een goede tekstverwerker te werken dan in een beperkte editor van het CMS. Als de tekst klaar is kan het middels copy-paste in het CMS gezet worden.
Joomla heeft een fijne optie om de datum in te stellen waarop het stuk gepubliceerd moet worden. Zo kan je eenvoudig plannen dat er de komende weken op bepaalde tijden een stukje in jouw blog verschijnt. En via een handige extensie wordt het meteen op Facebook, LinkedIn en/of Twitter gepubliceerd; dat is aan te raden als je meer mensen wilt bereiken. Want het doel is uiteindelijk dat wat je publiceert ook gelezen wordt.
Joop Mullemeister is sinds 2000 gespecialiseerd in database conversies voor huisarts- en fysiotherapiepraktijken en schrijft zo nu en dan een kort stukje over wat hij op dat moment belangrijk vindt. Wil je reageren? Stuur dan een mailtje.