Meten is weten. Deze waarheid gaat al jaren op. Enerzijds is het een dooddoener, anderzijds schuilt er veel waarheid in. Het voordeel van meten is dat je een beter beeld kan krijgen in bijv. de progressie van een waarde. Als je op je gevoel afgaat kan je snel het idee krijgen dat iets goed of zelfs beter is gegaan. Maar uiteindelijk zal je toch middels een meting moeten aangeven wat de werkelijke voortgang is.
Het grote probleem is echter dat je duidelijk moet zijn in wat je meet en wat je doel is. Stel je verkoopt kant-en-klaar maaltijden. Dan kan je meten welk type maaltijd het meest verkocht wordt. En vermenigvuldig je het aantal met de prijs, dan weet je welke omzet daaruit voortvloeit. Maar als jouw doel is meer te gaan verdienen, dan zal je ook moeten meten welke kosten er per type maaltijd gemaakt worden. Dus dien je ook deze posten te meten.
Dan ben je er nog niet; je wilt ook weten hoeveel tijd je in de bereiding van de maaltijd stopt om de verdiensten per tijdseenheid te bepalen. Of je wilt het oordeel van de klant laten meewegen, de impact op het milieu, etc. Allemaal factoren die voor een ieder verschillend kunnen meetellen.
Omdat je niet altijd vooraf kunt weten welke gegevens je op enig moment nodig hebt, kan je besluiten om dan maar alles te gaan meten en op te slaan. Dit leidt enerzijds tot grote databestanden en anderzijds tot onwerkbare processen. En probeer op een later moment maar eens de weg te vinden in die data brij.
Maar in de regel is het wel verstandig om op tijd te beginnen met het verzamelen van gegevens. Iedere invoer actie kost een klein beetje werk, maar op den duur beschik je dan wel over een mogelijk grote bruikbare set aan gegevens, waaruit middels goede query’s nuttige informatie gehaald kan worden waarmee jouw doel weer een beetje sneller behaald kan worden.
Joop Mullemeister is sinds 2000 gespecialiseerd in database conversies voor huisarts- en fysiotherapiepraktijken en schrijft zo nu en dan een kort stukje over wat hij op dat moment belangrijk vindt. Wil je reageren? Stuur dan een mailtje, of gebruik het contactformulier.