Toppositie krijgen in Google, wie wil dat niet? Het kan, maar dan moet jouw site voldoen aan vele criteria.
Er zijn vele boeken vol geschreven over SEO (Search Engine Optimalisation, ofwel er voor zorgen dat jouw site goed gevonden en geïndexeerd kan worden door de zoekmachines). In Nederland heeft Google een groot marktaandeel van meer dan 95%, dus is het voor sites die zich op de Nederlandse markt richten belangrijk om zich op deze zoekgigant te richten.
Het is ondoenlijk om in dit korte artikeltje alle ins en outs van SEO te gaan beschrijven. Ten eerste omdat er te veel punten zijn waar u rekening mee moet houden. Ten tweede omdat we eigenlijk nog te weinig weten van de criteria die Google hanteert om jouw site een goede positie te geven.
Er zijn wel een paar tips die zeker van belang zijn:
- vul de Meta Description altijd in. Beperk je tot een korte omschrijving van 50 tot 100 woorden. Deze korte omschrijving wordt getoond bij de zoekresultaten in Google.
- geef iedere pagina een beschrijvende titel. Begin niet met de naam van de site, of de naam van het bedrijf; zet die juist achteraan. De paginanaam komt ook weer terug als titel van het zoekresultaat, maar wordt ook gebruikt bij het indexeren.
- zorg er voor dat iedere pagina minimaal 150 – 200 woorden bevat. Gebruik in de tekst meerdere keren de belangrijkste keywords en enkele synoniemen. Google kan pas bij een paginalengte van meer dan 150 woorden een goede index ervan aanmaken.
- Google kijkt ook naar woorden in de tekst die een relatie met het onderwerp hebben. Ga dus niet lukraak wat interessante en veel gezochte woorden in de tekst verwerken als die geen relatie met het onderwerp hebben.
- gebruik relevante externe en interne links. Externe links zijn koppelingen met andere websites die, zo mogelijk, een relatie hebben met het onderwerp. Interne links zijn koppelingen met andere pagina's op de eigen site.