Natuurlijk zorg je er voor dat een website goed functioneert met de beste extensies en dat bij een conversie alle data zo goed mogelijk geconverteerd wordt. Maar er is een belangrijke factor waarmee ook rekening gehouden moet worden: de gebruiker.
Jasper van Kuijk heeft in zijn reeks columns "Hoe moeilijk kan het zijn" in de Volkskrant hierover al een keer een aardig stukje geschreven. De strekking was dat computers een zeer hoge mate van betrouwbaarheid hebben, maar dat dit niet gezegd kan worden van de gebruiker.
Ditzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld websites. Bij de ontwikkeling ervan moet niet alleen rekening gehouden worden met alle opties en de layout, er moet ook gekeken worden hoe de gebruiker de site ervaart. Wat wil de gebruiker weten, hoe komt hij binnen? Een veel gemaakte fout is dat de eigenaar van de site en de ontwikkelaar zich niet realiseren dat de gebruiker wel eens veel minder van een produkt of dienst weten dan zijzelf. Er worden termen gebruikt die bij de gebruiker wellicht niet zo bekend zijn.
Ook bij conversies treedt dit probleem vaak op. De klant kan een heel ander verwachtingspatroon hebben dan de ontwikkelaar. Dan zit je uren te zwoegen om een bepaald gegeven netjes geconverteerd te krijgen en dan zegt de klant dat dit helemaal niet gebruikt wordt... Of de klant verwacht dat na een conversie alles weer werkt zoals in zijn vorige systeem, maar vergeet daarbij dat de programmatuur geheel anders is.
De betekenis van de term "conversie" is ook zoiets. Voor mij betekent dat "omvormen van data", maar een web-ontwikkelaar denkt aan het proces wat een bezoeker van de website doorloopt tot aan een bestelling. En een aandelenhandelaar denkt weer aan iets anders. Maar hoe zoekt een huisarts of fysiotherapeut op internet naar iemand die zijn data kan omzetten naar een ander programma? Dat is wel een punt om rekening mee te houden als je je profileert op internet.