Iedereen gebruikt Google, Facebook, GMail, Whatsapp. Allemaal diensten die de gebruikers niets kosten, en dus gratis zijn. Toch zijn het diensten die nagenoeg altijd werken en waar vele miljoenen mensen gebruik van maken en vertrouwen in hebben.
Maar zodra blijkt dat deze diensten de (persoons-)gegevens van de gebruikers inzetten voor o.a. research of marketingactiviteiten, staat de hele wereld op z’n kop. Hoe durven ze? Het zijn mijn gegevens! Tja, wat wil je? De Googles van deze wereld zijn gewoon ondernemingen die geld moeten verdienen en winst moeten maken. Zij maken gebruik van vele en snelle computers in dure centra en hebben nog meer medewerkers in dienst die graag iedere maand hun loon ontvangen. En dat geld verdienen doen zij met het vermarkten van jouw gegevens. En dat is iets wat iedereen toch al lang weet. Maar er zijn genoeg mensen die vinden dat dat niet mag, of niet ethisch vinden.
Dat kunnen zij wel stellen, maar als je desondanks toch gebruik blijft maken van de gratis diensten, dan heb je eigenlijk wel boter op je hoofd. Er bestaat niet iets zoals een gratis lunch… Mocht je niet willen dat jouw gegevens gebruikt worden, maak dan gebruik van de diensten van een betaalde dienst die geld verdient door een rekening te sturen voor het gebruik en die belooft jouw gegevens niet aan derden te verkopen.
Ik weet ook wel dat je heden ten dage niet meer kan zonder Google, Facebook, Twitter, Whatsapp, etc. Zorg dan dat deze organisaties zo weinig mogelijk van je te weten komen en registreer je zo min mogelijk. Dat scheelt iets. Maar realiseer je ook dat deze diensten een zegen zijn voor jou als gebruiker. En bedenk ook dat die gegevens die Google & co verzamelt slechts een fractie is van wat er totaal over jou verzameld wordt. Bijv. via bonuskaarten, betaal- en bestelgegevens, gebruikersgroepen.
Joop Mullemeister is sinds 2000 gespecialiseerd in database conversies voor huisarts- en fysiotherapiepraktijken en schrijft zo nu en dan een kort stukje over wat hij op dat moment belangrijk vindt. Wil je reageren? Stuur dan een mailtje, of gebruik het contactformulier.