Deze week was ik door Vodafone uitgenodigd voor zgn. Discovery Meet-up. Het onderwerp betrof IoT, ofwel Internet of Things. De centrale vraag was wat IoT zou kunnen betekenen voor jouw bedrijf.
In een besproken case werd uit de doeken gedaan hoe tegenwoordig dijken kunnen worden bewaakt door ingebouwde sensoren, die vier keer per dag gegevens meten en doorsturen. Zodra er een afwijking geconstateerd wordt in de meetwaarden, wordt er een signaal afgegeven. Op zich een prima oplossing, want nu moeten de dijken nog visueel worden gecontroleerd. De IoT oplossing bespaart dus veel uren en een dreigend probleem is ook sneller opgemerkt.
Als je mensen vraagt wat IoT voor hen kan betekenen, dan krijg je vaak het voorbeeld van de koelkast die communiceert met de inhoud en kan constateren dat de voorraad van bepaalde producten aangevuld moet worden. Of de toiletrolhouder die het aantal verbruikte rollen telt en een seintje geeft als de rollen op dreigen te raken. Allemaal leuke toepassingen, maar dan denk je: wat heb ik daar aan? Voordat je boodschappen gaat doen heb je toch al gekeken wat er nodig is? En je kent ook het standaard lijstje van producten die je altijd meeneemt. Om het nog maar niet te hebben over de aanbiedingen in de supermarkt.
Maar nog niet zo lang geleden had je een wegenkaart en stratenboek nodig om een reis te maken. Tegenwoordig kijk je pas in de auto waar je naartoe moet en tik je het adres in jouw TomTom o.i.d. in. Je hoeft niet meer vooraf de route uit te zoeken en de navigatiesoftware houdt ook nog bij waar de files staan en waar je eventueel een flitser kan verwachten.
De jeugd maakt al volop gebruik van deze nieuwe technieken en zal in de toekomst ook steeds meer nieuwe toepassingen omarmen. Zij vertrouwen op de app op hun telefoon, die communiceert met de voorraadkast en koelkast, als ze boodschappen doen. Voor zover ze nog boodschappen doen…
Joop Mullemeister is sinds 2000 gespecialiseerd in database conversies voor huisarts- en fysiotherapiepraktijken en schrijft zo nu en dan een kort stukje over wat hij op dat moment belangrijk vindt. Wil je reageren? Stuur dan een mailtje, of gebruik het contactformulier.